Prysznic w miejscu pracy – czy zwiększa efektywność i bardziej motywuje do działania?

prysznic w miejscu pracy

Prysznic w miejscu pracy wielu osobom może wydawać się zbędny. Jednak są grupy zawodowe, które powinny mieć takie udogodnienie, ze względu na rodzaj wykonywanej pracy. Ponadto każdy pracodawca zobowiązany jest prawnie do zapewnienia pracownikom zaplecza higieniczno-sanitarnego.

Co powinno znajdować się na zapleczu higieniczno-sanitarnym?

Na takie zaplecze powinny składać się choćby pomieszczenia socjalne, w których można spożywać posiłki, np. kuchnia pracownicza, ale też szatnie, toalety, umywalnie, a nawet prysznic w pracy. Oczywiście nie każde przedsiębiorstwo musi zapewniać pracownikom też miejsce do mycia ciała. Natomiast warto wiedzieć, że brak odpowiednio wyposażonych pomieszczeń, gdy mamy taki obowiązek, jest po prostu niezgodny z przepisami prawa. A do tego trzeba się liczyć również z niezadowoleniem pracowników.

Podstawa prawna

Trudno jest nam sobie wyobrazić, aby w typowo korporacyjnych biurach były też pomieszczenia z prysznicami. W takich firmach wyposażenie miejsca pracy w natryski jest dobrowolne, ale może być mile widziane przez pracowników. Natomiast o tym, jaki pracodawca musi zainstalować prysznic w miejscu pracy mówi Rozporządzenie Ministra Pracy oraz Polityki Społecznej z dnia 26 września 1997 roku w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy. W tym dokumencie znajdziemy wszystkie istotne informacje, z którymi trzeba się zapoznać.

Prysznice dla bezpieczeństwa

W wielu miejscach pracy muszą być zapewnione tak zwane prysznice bezpieczeństwa. Przykładowo, gdy w procesie pracy istnieje możliwość niebezpieczeństwa oblania pracownika środkami żrącymi lub zapalenia się odzieży, to pracodawca musi zainstalować prysznic w miejscu pracy, nie dalej niż 20 m w linii prostej od stanowiska pracy.

Prysznice ratunkowe muszą działać samoczynnie, z uwzględnieniem ograniczonej sprawności osób z nich korzystających. Muszą one działać bez względu na warunki atmosferyczne i doprowadzać wodę nieogrzewaną. Z kolei w miejscach pracy, gdzie pracuje się z materiałami toksycznymi i zakaźnymi musi znajdować się co najmniej 1 umywalka na 20 pracowników jednocześnie zatrudnionych z doprowadzoną ciepłą wodą.

Gdzie jeszcze trzeba zapewniać natryski w miejscu pracy?

Prysznic powinien znaleźć się także:

  • w pomieszczeniach, w których odbywa się praca z kwasami lub substancjami żrącymi,
  • w obiektach albo pomieszczeniach, w jakich są transportowane, przechowywane albo używane kasy i zasady nieorganiczne,
  • w pomieszczeniach, gdzie składowany i pobierany jest kwas siarkowy,
  • w pomieszczeniach składowania i pobierania kwasu solnego,
  • w pomieszczeniach, w których znajdują się nadtlenki w temperaturze powyżej 0 stopni Celsjusza.

Można więc powiedzieć, że głównie nakaz zapewnienia szybkiego dostępu do prysznica lub innego natrysku wodnego, dotyczy firm produkcyjnych, badawczych, laboratoriów czy firm zajmujących się składowaniem i transportem.

Wygodna łazienka w pracy

Jednakże oprócz pryszniców dla bezpieczeństwa pracy można montować również natryski, które po zakończonej zmianie w pracy pozwalają się po prostu umyć. Wymiary prysznica również są ściśle określone, aby zapewnić pracownikom komfort korzystania oraz bezkolizyjny ruch w łazience. Przede wszystkim wymiary pryszniców muszą być zgodne z przepisami techniczno-budowlanymi. Choćby ustalona jest szerokość przejścia między dwoma rzędami kabin na odległość 1,3 m, a między kabinami i ścianą na co najmniej 0,9 m.

Ustalone odgórnie są nie tylko wymiary pryszniców, ale też ich ilość. Na każdych 8 pracowników licząc dla najliczniejszej zmiany, która wykonuje prace skutkujące zabrudzeniem ciała, musi przypadać co najmniej 1 kabina prysznicowa. Przy pracy związanej np. z substancjami trującymi, drażniącymi, o nieprzyjemnym zapachu, na każdy 5 pracowników musi przypadać co najmniej kabina prysznicowa.

prysznic, woda
Źródło: Pixabay.com

Kiedy nie ma obowiązku

Nie każda firma ma obowiązek zapewniać prysznic w miejscu pracy. Natomiast nie oznacza to, że nie warto rozbudować pomieszczeń sanitarnych o dodatkowe kabiny prysznicowe. Zwłaszcza, gdy praca związana jest z pracą fizyczną, podczas której, nawet jeśli się nie brudzimy lub posiadamy strój ochronny lub roboczy, a więc nie brudzimy własnych ubrań, to wciąż możemy się pocić. Jeśli chcesz dowiedzieć się, jaką kabinę prysznicowa wybrać, przeczytaj inny nasz artykuł na http://www.solutio.com.pl/wymiary-kabin-prysznicowych-jaka-kabine-wybrac.

Komfortowo dla pracowników było by skorzystać z prysznica w pracy przed przebraniem się w czyste ubrania. Ponadto do wielu zakładów pracy pracownicy dojeżdżają rowerami czy przychodzą spacerem. Szczególnie w lecie i dla nich kabina prysznicowa, z której można korzystać przed pracą byłaby przydatna. Nawet jeśli oznacza to pojawienie się w pracy pół godziny wcześniej.

O autorze:
Natasza Miszczuk. Ekonomista z wykształcenia,
copywriter z zamiłowania.
Influencer urodowy z wiedzą na każdy temat.

Źródło:

  • Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 26 września 1997 r. w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy, Dz.U. 1997 nr 129 poz. 844

 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.