Czym jest kaizen? To wywodząca się z Japonii filozofia postępowania biznesowego poprzez ciągłe ulepszanie i poprawianie procesów na wszystkich szczeblach. Nic dziwnego, że zyskała w Europie tak wielką popularność. Podpowiadamy, jak wprowadzić ją w życie.
10 zasad kaizen:
-
Problemy stwarzają możliwości
-
Pytaj 5 razy „Dlaczego”
-
Bierz pomysły od wszystkich
-
Myśl nad rozwiązaniami możliwymi do wdrożenia
-
Odrzucaj ustalony stan rzeczy
-
Wymówki, że się czegoś nie da zrobić, są zbędne
-
Wybieraj proste rozwiązania, nie czekając na te idealne
-
Użyj sprytu zamiast pieniędzy
-
Pomyłki koryguj na bieżąco
-
Ulepszanie nie ma końca
Niezależnie od tego, czy nasza firma świetnie prosperuje, czy dopiero stawiamy pierwsze kroki na rynku, zastosowanie powyższych zasad nam nie zaszkodzi. Przedsiębiorcy powinni skupić się na każdej zasadzie. Filozofia kaizen niweluje lęk przez dużymi przedsięwzięciami i zmusza nas do podejmowania małych kroków w zmianie na lepsze.
Filozofia kaizen mówi nam o tym, że podejmowanie niewielkich działań codziennie zapewni nam sukces. Jeśli mamy problem z wyszukiwaniem klientów, codziennie starajmy się znaleźć zlecenie przy użyciu różnych środków. Pomogą w tym nowoczesne systemy dla przedsiębiorców, dostępne w sieci.
Nowe pomysły pomagają w rozwinięciu umiejętności i nawyków
Jeśli w twoim biznesie nie ma miejsca ani czasu na nowe umiejętności, staraj się zbierać i zapisywać wszystkie nowe pomysły, które przyjdą Ci do głowy. W miarę możliwości rób jedną małą rzecz, która przybliży Cię do jego zrealizowania. Dzięki temu będziesz bardziej wierzył w swoje możliwości.
Rozwiązywanie małych problemów ułatwia rozwiązywanie tych większych
Jeśli zebrało Ci się kilka nie cierpiących zwłoki projektów, a klienci wydzwaniają raz po raz, nie odkładaj tych mniejszych problemów na później. Lepiej, gdybyś zajął się nimi na samym początku lub oddelegował do kogoś, kto jest w stanie to zrobić. Nie powinieneś się na nich skupiać w momencie, gdy przyjdzie czas na naprawdę wielkie wyzwanie.
Nagradzaj swoich pracowników oraz siebie za efekty
To najprzyjemniejsza zasada kaizen. Nagradzanie za dobre efekty przyniesie… Jeszcze lepsze! Dlatego nie żałuj pochwał i premii za efektywność i solidność. Wpłynie to pozytywnie na twój wizerunek i relacje biznesowe.
Wisi w mojej firmie na tablicy od wielu lat ale nie sądzę nawet, że ktoś na to spojrzał… A szkoda!