Kluczem do sukcesu w każdym biznesie jest zdobycie rozpoznawalności i popularności w swojej grupie docelowej. Aby było to możliwe, firma musi wyróżniać się nie tylko starannie przygotowaną, konkurencyjną ofertą, ale także posiadać własną, charakterystyczną oraz spójną otoczkę wizualną. Dzięki temu, zaledwie jeden rzut oka na jej materiały promocyjne, reklamę w sieci czy stronę www wystarczy, aby stwierdzić, z którym podmiotem mamy do czynienia. Jej stworzeniu służy nic innego, jak identyfikacja wizualna. Czym ona jest i dlaczego warto zadbać o jej posiadanie już na samym początku prowadzenia własnej marki?
Identyfikacja wizualna – co to właściwie jest?
Pod nazwą identyfikacja wizualna kryje się system konkretnych środków graficznych, które pozwalają odróżnić jeden produkt od drugiego. Ich zadaniem jest ponadto wyróżnienie marki na tle innych podmiotów gospodarczych działających w tej samej branży, zwiększenie jej rozpoznawalności, a także umożliwienie odbiorcom trafnej identyfikacji produktów jako tych podchodzących od konkretnej marki. Aby identyfikacja wizualna zadziałała, musi być spójna, unikalna i na tyle charakterystyczna, aby trudno było pomylić ją z systemami graficznymi stosowanymi przez inne podmioty.
Na system identyfikacji wizualnej składa się całe mnóstwo głównie wizualnych elementów, o których odpowiednie zaprojektowanie warto zatroszczyć się już na samym początku prowadzenia własnego biznesu. Są to m. in. logo i logotyp, paleta kolorów firmowych, typografia, wystrój firmowych wnętrz, stroje pracowników, stylistyka materiałów promocyjnych i wiele innych. Można śmiało powiedzieć, że wszystko, co składa się na wizerunek firmy oraz jej wizualną otoczkę, powinno być ujęte w systemie identyfikacji wizualnej.
Dlaczego warto zadbać o identyfikację wizualną swojej marki?
Identyfikacja wizualna jest zbiorem narzędzi graficznych, które przekażą odbiorcy, z jaką marką ma do czynienia oraz zachęcą go do skorzystania z przygotowanej przez nią oferty. Firmy, które zainwestowały w stworzoną na zamówienie identyfikację wizualną, mogą liczyć na szereg korzyści.
Przede wszystkim właściwie zaprojektowany i zrealizowany system identyfikacji wizualnej pozwoli przekazać odbiorcom, kim jest firma, jaki posiada charakter, czym wyróżnia się na tle konkurencji oraz jakie są jej wartości. Nie ulega także wątpliwości, że identyfikacja wizualna przyczynia się bezpośrednio do utrzymania przez firmę spójności wizualnej. Ta z kolei stanowi klucz do zyskania zaufania odbiorców oraz jego utrzymania w długiej perspektywie czasowej. Zdecydowanie chętniej korzystamy bowiem z usług znanych nam podmiotów, które są konsekwentne i z których wartościami oraz panującym wokół klimatem się identyfikujemy.
Spójna identyfikacja wizualna sprawia ponadto, że marka jest oceniana przez odbiorców jako bardziej wiarygodna i profesjonalna, co również ma ogromny wpływ na jej wyniki sprzedażowe. Firmy, które posiadają z kolei atrakcyjną, zgodną ze współczesnymi trendami identyfikację wizualną, perfekcyjnie wpisującą się w gusta ich odbiorców, mogą pozwolić sobie na ustalanie cen na wyższym poziomie i co za tym idzie, systematycznie powiększać swoją sprzedaż.