Wytyczne dotyczące cen transferowych. Jak przygotować firmę na kontrolę skarbową?

Wytyczne dotyczące cen transferowych. Jak przygotować firmę na kontrolę skarbową?

Organy podatkowe coraz baczniej przyglądają się cenom transferowym. Potwierdzają to nie tylko zmieniające się przepisy i zaostrzane regulacje, ale przede wszystkim rosnąca liczba kontroli, w tym skutkujących nałożeniem dodatkowych zobowiązań i sankcji podatkowych. W artykule poniżej omawiamy, jak przygotować firmę na kontrolę skarbową cen transferowych.

Ceny transferowe – na czym polega kontrola podatkowa w ich zakresie?

Ceny transferowe stanowią jedno z kluczowych zagadnień w międzynarodowym prawie podatkowym. Są ustalane w transakcjach między podmiotami powiązanymi, czyli firmami należącymi do tej samej grupy kapitałowej. Aby przeciwdziałać zaniżaniu podstawy opodatkowania poprzez przenoszenie zysków do krajów z niższymi stawkami podatkowymi, wiele państw wprowadziło przepisy regulujące ceny transferowe. W Polsce regulacje te są rygorystycznie monitorowane przez Krajową Administrację Skarbową (KAS).

Kontrola podatkowa w zakresie cen transferowych polega na sprawdzeniu, czy transakcje między podmiotami powiązanymi są zgodne z zasadą ceny rynkowej (tzw. zasada arm’s length). Organy podatkowe analizują dokumentację cen transferowych – weryfikując, czy ceny ustalone między podmiotami powiązanymi odpowiadają cenom, jakie stosowane byłyby między niezależnymi podmiotami w porównywalnych warunkach.

Podczas kontroli sprawdzane są zgodność dokumentacji z przepisami prawa, rzetelność analiz porównawczych, spójność metod ustalania cen transferowych i przestrzeganie zasad cen transferowych w grupie kapitałowej. Kontrolowane transakcje mogą dotyczyć sprzedaży i zakupu towarów lub usług, finansowania, udostępniania wartości niematerialnych, restrukturyzacji i innych działań.

Organy podatkowe nie ograniczają się jedynie do analizy dostarczonej dokumentacji, ale również aktywnie ustalają faktyczny przebieg transakcji. Następnie przeprowadzają własne analizy porównawcze, aby ocenić, czy ceny transferowe są zgodne z rynkowymi standardami.

Organy podatkowe mogą żądać przedstawienia dokumentacji cen transferowych oraz dodatkowych wyjaśnień. W przypadku stwierdzenia nieprawidłowości mogą nałożyć korekty podatkowe i kary finansowe.

Jak przygotować firmę na kontrolę skarbową? Praktyczne wskazówki

Ceny transferowe to nie tylko kwestia zgodności z przepisami, ale także kluczowy element zarządzania ryzykiem podatkowym w firmie.

Organy podatkowe mają do dyspozycji szereg procedur do nadzorowania cen transferowych, w tym czynności sprawdzające, kontrolę (zarówno podatkową, jak i celno-skarbową) oraz postępowanie podatkowe. Organy podatkowe mają prawo sprawdzać rozliczenia transakcji z podmiotami powiązanymi aż do 5 lat wstecz.

Warto z wyprzedzeniem przygotować się do kontroli cen transferowych, aby zapewnić sobie ochronę i minimalizować ryzyko problemów podczas ewentualnych działań kontrolnych. Zgodnie z aktualnymi przepisami, podatnik ma 7 dni na dostarczenie organom podatkowym dokumentacji cen transferowych.

1. Aktualizowanie dokumentacji

Dokumentacja cen transferowych jest kluczowym elementem przygotowania firmy na kontrolę skarbową. Powinna być aktualizowana regularnie, najlepiej raz do roku, aby odzwierciedlać bieżącą sytuację w grupie kapitałowej.

2. Przegląd transakcji

Firmy powinny dokonywać regularnych przeglądów swoich transakcji z podmiotami powiązanymi, aby upewnić się, że są one zgodne z rynkowymi standardami. Należy przeprowadzać analizę porównawczą (benchmarking) w celu ustalenia, czy stosowane ceny są zgodne z zasadą ceny rynkowej.

3. Szkolenie personelu

Personel odpowiedzialny za przygotowanie dokumentacji cen transferowych powinien być regularnie szkolony w zakresie aktualnych przepisów. Dobrą praktyką jest wyznaczenie profesjonalnego pełnomocnika, który zajmie się komunikacją z organem podatkowym.

4. Konsultacje z ekspertami

Warto korzystać z usług doradców podatkowych i prawnych specjalizujących się w cenach transferowych. Eksperci ci mogą pomóc w przygotowaniu dokumentacji oraz zapewnić wsparcie w przypadku kontroli skarbowej.

5. Symulacja kontroli skarbowej

Symulacja kontroli skarbowej może pomóc firmie zidentyfikować potencjalne ryzyka i przygotować odpowiedzi na pytania, które mogą zostać zadane przez organy podatkowe w przypadku czynności sprawdzających.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.