Zdjęcia produktów do sklepu internetowego. Co musisz wiedzieć?

Sdjęcia produktów po sesji na laptopie

Wraz z rozwojem nowoczesnych technologii człowiek coraz mocniej zaczął być bombardowany niezliczoną ilością bodźców, dlatego trudniej na dłużej zatrzymać uwagę odbiorcy. Branża e-commerce intensywnie rywalizuje o konsumenta, starając się nie tylko przyciągnąć go na stronę, ale przede wszystkim zachęcić do zakupu. Dostępne są różne metody zwiększające efektywność działań marketingowych, a jedną z nich stanowią właściwie dobrane zdjęcia produktów. Jak zatem zaprezentować asortyment, aby potencjalny nabywca stał się klientem?

Czym jest fotografia produktowa?

Z definicji fotografia produktowa wiąże z przedstawieniem artykułów przeznaczonych do sprzedaży. Powszechnie wiadome jest, że w sieci „kupuje się oczami”, ponieważ obraz szybciej przyciąga wzrok niż treść pisana i spojrzenie wymaga mniej wysiłku niż przeczytanie tekstu. Oczywiście, same zdjęcia produktowe przeważnie nie wystarczają, by momentalnie podjąć decyzję o finalizacji transakcji, ale są kluczowe, by szanse na realizację zamówienia podnieść.

Opis produktu dostarcza odbiorcy wartościowych informacji, ale też zawiera frazy istotne z punktu widzenia SEO. Dla pozycjonowania ważne są też inne elementy umieszczane na witrynie, natomiast wizualna prezentacja artykułu również jest cennym komunikatem dotyczącym towaru – pokazuje, jak produkt wygląda, mocno oddziałując przy tym na wyobraźnię. Oferta bez fotografii zadziała na kupującego zniechęcająco, nie dając mu pełnego oglądu na dany wyrób.

Czynniki istotne, by odpowiednio zaprezentować ofertę za pomocą fotografii

Mając już świadomość znaczenia fotografii produktowej dla handlu internetowego, trzeba zadbać o odpowiednią jakość publikowanych kadrów. Poszukując w popularnych serwisach aukcyjnych konkretnego artykułu, można trafić na wiele ofert, gdzie każda…  zawiera identyczny opis i jednakowe zdjęcia produktowe, przeważnie w niskiej rozdzielności, tylko z jednej perspektywy. Zachęcające? Wręcz przeciwnie.

Na jakie aspekty zatem zwrócić uwagę, by zdjęcia produktów skłaniały do dodania towaru do koszyka?

  1. Ostrość – zdjęcia muszą być wyraźne, nie mogą być poruszone. Powinno się również unikać rozmyć, które obejmowałyby produkt (rozmyte tło natomiast jak najbardziej można stosować, szczególnie w fotografii aranżowanej). Pomocny w wykonaniu dostatecznie ostrych ujęć będzie statyw, pozwalający ustabilizować obraz i wyeliminować drgania.
  2. Tło – należy dobrać tło właściwie do danego artykułu. Uniwersalne i często wybierane jest jednolite jasne tło (ujęcia tzw. packshot), co jest również bardzo bezpiecznym wyborem. Niepożądane natomiast są rozpraszacze w tle: bałagan, brud i wszystko inne, co generuje negatywne odczucia.
  3. Więcej znaczy lepiej – mawia się, że nie liczy się ilość, a jakość, natomiast w fotografii produktowej liczy się zarówno jakość, jak i ilość. Więcej ujęć przedmiotu pozwoli go lepiej zaprezentować, da szerszy obraz, dlatego należy wykonać kadry z różnych stron. Korzystnie będzie także uwypuklić detale.

Jeśli oferta zawiera pełny obraz proponowanego towaru, konsument będzie wiedział, co zamawia. Wie, co znajdzie się w przesyłce, uniknie rozczarowania, a to sprzyja budowaniu pozytywnych relacji i tworzeniu zaufania na linii sprzedawca-klient.

Fotografia produktowa w profesjonalnym wydaniu

Nie posiadając wiedzy ani sprzętu, ciężko podejść do tematu zdjęć produktowych na stronę internetową, ale nie trzeba się z tym męczyć. Można zadanie powierzyć profesjonalistom, bo choć wygeneruje to pewien koszt, to jednak zyska się gwarancję, że otrzymane fotografie spełnią wymagania podmiotów e-commerce. Jak widać na przykładzie Apeture Studio, fotografia produktowa obejmuje różne rodzaje ujęć.

Najbardziej popularne w e-handlu są zdjęcia typu packshot. Ukazują przedmiot takim, jakim rzeczywiście jest, głównie na białym neutralnym w odbiorze tle, aby nie zakłócało ono interakcji z przedstawionym produktem. Alternatywą są ciekawe kompozycje tematyczne, nadające wyjątkowego klimatu, albo wykonane z góry kadry typu flat lay, które pokazują płasko ułożone przedmioty. Sektor modowy wybiera natomiast spośród ujęć ubrań na wieszakach lub zrobionych na manekinach „ghost”, które na zdjęciu widoczne nie będą. Interesującym połączeniem obrazu z ruchem są zdjęcia produktowe 360 stopni – angażują odbiorcę, jednocześnie zapewniając mu szczegółowy obraz sprzedawanego artykułu.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.